پرسش و پاسخ شیعه

در ارتباط با پاسخ گویی به شبهات قرآن و عترت

گناه زنا در قرآن کریم

غلامرضا صادقی
پرسش و پاسخ شیعه در ارتباط با پاسخ گویی به شبهات قرآن و عترت

گناه زنا در قرآن کریم

آیه 32-سوره اسراء:
-----------------------------------------------------
موضوع:گناه کبیره زنا (العیاذ بالله)
---------------------------------------------------
وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلاً

ترجمه:

و نزدیک زنا نشوید که همانا آن معصیت قبیح و روشی پلید است .
----------------------------------------------------------------------------------
نکات:

نکته1:بعضی اوقات ما میگوییم مثلا یه ظرفی داخلش نفت وجود داره کبریت رو نباید داخل آن انداخت چون آتش میگیرد

اما بعضی اوقات میگوییم داخل ظرف بنزین وجود دارد کبریت رو حتی نزدیک آن هم نبر.در این ایه خداوند می فرمایند :

حتی به گناه زنا نزدیک نشوید چه برسد به آن که انجامش دهید.

نکته2:خداوند غریزه جنسی رو در بدن انسان قرار داده است و برای همین خود خداوند امر می دهد تا از آن بهره مند

شویم اما این غریزه باید از راه درست و تحت یک محیط زناشویی سالم ارضاء شود نه از راه غیر شرعی و حرام.

نکته3:در آیات دیگری هم هست که خداوند گناه کبیره زنا رو در کنار قتل آورده است که این بزرگی و زشتی این گناه را به اثبات میرساند.


موضوعات مرتبط: تفسیر موضوعی قرآن کریم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393برچسب:گناه زنا، زنا و قتل، زنا در قرآن ، تفسیر موضوعی ، زنا, | 11:45 | نویسنده : غلامرضا صادقی |

پاسخ به چند شبهه از وهابیت

✅ پاسخ به چند شبهه از وهابیت :

1- سلام به شخص مرده نمیرسد پس چرا شما شیعیان میگویید سلام بر حسین علیه السلام ؟ باید بگویید حسین رضی الله عنه.

اگر سلام به شخص مرده نمیرسید خداوند در قرآن نمی فرمود" سلام علی ابراهیم" یا" سلام علی نوح نبی الله"

2-قسم خوردن به امام معصوم شرک است شما شیعیان چرا میگویید به امام حسین قسم فلان؟

اگر قسم خوردن به غیر خدا شرک است خود خداوند نیز مشرک است چرا که در قرآن میفرماید "والشمس" "والضحی" " والتین"، 
پس قسم خوردن به شخصی که مقامش از زیتون و خورشید که در قرآن به آنها سوگند یاد شده بالاتر است اشکالی ندارد .

3- بوسیدن چیزی که از کربلا یا نجف بعنوان تبرک آورده اند شرک است پس چرا شما شیعیان وسایل مقدس را میبوسید؟

اگر بوسیدن چیزهای مقدس شرک است پس حضرت یعقوب(ع) هم نیز مشرک است ، زیرا که طبق آیه قرآن حضرت یعقوب

لباس حضرت یوسف را بوسید و به چشمانش کشید و چشمان نابینایش شفا یافت .

4- امام حسین مرده است و کمک گرفتن از فرد مرده شرک و حرام است .

و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء...
طبق آیه قرآن امام حسین چون دراه خداکشته شدند شهیدهستندشهید نیز زنده است

و همانطور که در زندگی روزمره از خیلی از افراد زنده کمک میگیریم از امام حسین(ع) کمک گرفتن هم اشکالی ندارد.

نشر این پیام صدقه ی جاریه
است
یاعلی مدد


موضوعات مرتبط: چرا اسلام؟چراشیعه؟ ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 4 بهمن 1393برچسب:شبهات وهابیتف پاسخ گویی به چن شبهه وهابیت؛ شبهه، وهابیت, | 15:33 | نویسنده : غلامرضا صادقی |

سزای آزار پیامبر «ص» در قرآن کریم

آیه57-سوره احزاب:

موضوع:سزای آزار پیامبر اکرم«ص»
----------------------------------------------------------------------------

إِنَّ الَّذينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهيناً

ترجمه:
بی شک آنهایی که خدا و رسول او را می آزارند خداوند آنها را در دنیا و آخرت لعنت کرده ( از رحمتش دور داشته )

و برای آنها عذابی خوارکننده مهیّا نموده است.
--------------------------------------------------------------------------------
نکته1- به باور پاره اى آیه به کیفر نفاق گرایان و کافران اشاره دارد و روشنگــرى مى کند که: آن کسـانى که

به ذات پاک و بى هــمتاى خدا شــــرک ورزیده و خداى یکــتا را به گونه اى که در خور او نیــست مى ســتایند

و وصف مى کنند، و با دروغ شمــردن پیام او، و دروغـــگو انگاشــتن پیامبرانش به حق ستیـــزى مى پــردازند،

خدا آنان را در این جهان و جهان دیگر از رحمت خود دور ساخته است.
با این بیان واژه «یؤذون» در آیه شریفه، به مفهوم مخالفت با فرمان خدا و وصف ذات پاک و بى همـتاى او به

صفاتى است که از آنها پاک و منزّه است، وگرنه نه خداى بى نیاز و شکست ناپذیر به دعا و نیایش و عبادت

بندگانش نیازى دارد، و نه اذیت و آزارى به ذات پاک او مى رسد.
نکته2- امّا به باور پارهاى دیگر منظور از اذیت و آزار رساندن به خدا، حق ستیزى در برابر نامهاى بلند و باعظمت

خدا و صفات و ویژگى هاى برتر و بى نظیر اوست؛ با این بیان خدا انکارگران و حق ستیزان و ناسپاسان را از رحمت

خود دور ساخته است.

نکته3- و گروهى نیز برآنند که: منظور از اذیّت خدا همان رنجانیدن پیامبر اوست و آمدن نام خدا در جهت گرامیداشت

مقام والاى پیامبر و حرمت او در بارگاه خداست؛ بر این باور گویى آیه روشنگرى مى کند که اگر بنا بود اذیت و آزارى

به ذات پاک خدا برسد، از رنجانیدن پیامبرش مىرسد.


موضوعات مرتبط: تفسیر موضوعی قرآن کریم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 3 بهمن 1393برچسب:آیه 57 احزاب ، آزار پیامبر، آزار خدا و پیامبر، شان نزول آیه 57سوره احزاب+نکات, | 10:39 | نویسنده : غلامرضا صادقی |

وجوب ( واجب بودن) نماز در قرآن

آیه 103-سوره نساء

موضوع: وجوب نماز(واجب بودن نماز)

 

فَإِذا قَضَيْتُمُ الصَّلاةَ فَاذْکُرُوا اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِکُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقيمُوا الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنينَ کِتاباً مَوْقُوتاً

ترجمه:
و چون نماز را به جای آوردید ، خدا را [ در همه حال ] ایستاده و نشسته و بر پهلو آرمیده ، یاد کنید. پس چون آسوده خاطر شدید ،

نماز را [ به طور کامل ] به پا دارید ، زیرا نماز بر مؤمنان ، در اوقات معیّن مقرّر شده است.

نکته1:درست است که ما نماز رو برای یاد خداوند به جا می آوریم اما در حالتی به غیر از نماز هم با دائم الذکر بودن یاد خدا را در

ذهن داشته باشیم.

نکته2:شان نزول این آیه زمان جنگ بوده ، برای بالا رفتن روحیه رزمندگان خداوند به آنها دستور می دهد تا با ذکر دائمی خداوند

و مرتب به یاد او بودن روحیه خود را برای مقابله با کافران بالا ببرند.چرا که خداوند در دیگر آیات می فرمایند«الا بذکر الله تطمئن القلوب»

 

نکته3: بسا یاد کردن خدا پس از نماز خوف براى جبران نقصان نماز باشد؛ زیرا کسى که نماز خود را به قصر می‌خواند مدتى معادل

دو رکعتى که به جاى نیاورده ذکر خدا بگوید، ولى واجب نیست که در گفتن ذکر حالتى مانند نمازگزاران داشته باشد، بلکه همان‌طور

که به کارهاى عادى مشغول است، زبانش نیز به ذکر خدا گویا باشد.


موضوعات مرتبط: تفسیر موضوعی قرآن کریم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 2 بهمن 1393برچسب:تفسیر موضوعی قرآن، ایه 103 سوره نسا، وجوب نماز ، چرا باید نماز بخوانیم, | 16:47 | نویسنده : غلامرضا صادقی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.