پرسش و پاسخ شیعه

در ارتباط با پاسخ گویی به شبهات قرآن و عترت

پرسش و پاسخ شیعه

غلامرضا صادقی
پرسش و پاسخ شیعه در ارتباط با پاسخ گویی به شبهات قرآن و عترت

برادر عزیزی سوال کرده بودن که با توجه به اینکه خداوند در قرآن کریم می فرمایند : فرزندانتان
رااز ترس تنگ دستی نکشید روزی آن ها بر ماست...پس چرا این همه فقیر در کشور های آفریقایی
وجود دارد؟؟؟وعلت این که این همه بچه از شدت فقر می میرند آیا این مسئله متغایر با نظر پروردگار
نیست؟؟؟؟؟؟
 
پاسخ:
 
داداشم اولا رزق و روزی فقط خوردن نیست

نعمت زندگی در روی زمین خدا جزو روزیهای خداست

دوما خدا در قران راه رزق و روزی همه را بیان میکنه

برای روشن شدن این موضوع باید به چند نکته اشاره شود؛
مطلب اول آن که خدا رزاق است همان طور که شافی و هادی است اما چرا عده ای بیمارند و عده ای از در اثر بیماری از دنیا می روند؟
لذا تمام بحث هایی که در خصوص رزق می شود، اینجا هم می توان به آن پرداخت. دوم آنکه رزق تنها مادی نیست و رزق معنوی هم
رزق است. لذا در روایات وارد شده فردی خدمت امام صادق (ع) اظهار فقر کرد و امام (ع) به او فرمودند: تو سرمایه بسیاری داری و خودت
نمی دانی و اشاره کردند به سرمایه معنوی و فرمودند تو وقتی بر راه هدایتی هستی و گمراه نیستی این سرمایه بزرگی است که در
اختیار داری. نباید فراموش کرد دنیا محل گذر است نه ماندن. سختی و آسانی آن به سرعت می گذرد و همه فراموش می شود؛ لذت ها
، مریضی ها، شادی ها و غم ها از بین می رود. آن چه می ماند آن مساله سرمایه بزرگ و هدایت است. گاه به فردی می گوییم فقیر که
هیچ بهره مالی ندارد، اگر این فرد مثلا در گروه تکفیری ها فعالیت می کرد و ثروت دنیا را در اختیار داشت، باز هم غنی خوانده می شد یا
به لحاظ فقر معنوی که داشت، فقیر محسوب می شد؟! لذا رزق تنها امور مادی نیست و در مادیت هم تنها کمیّت نیست.

سوم دقت کنید خدا رزاق است یعنی رزق را می دهد این که آیا من آن را می گیرم یا خیر نکته دیگری است. مثلا من به کسی می گویم
تشنه ام در حالی که لیوان دستم است و آن فرد لیوان را پر از آب می کند. در اینجا من می توانم بخورم یا می توانم این آب را بریزم. اما اگر
این آب ریخته شد، چه کسی مقصر است؟ قطعا من خودم مقصرم. بحث خیلی ساده است یعنی اسراف گاه باعث از دست دادن رزق و روزی
می شود. چهارم تفاوت بین مردم اعم از چاقی و لاغری، شهری و غیرشهری، کوتاهی و بلندی قد، کندی و زرنگی و ... وجود دارد و این جزو
سنت های خلقت است و این موارد نیز جزو رزق های الهی است. در واقع تفاوت لازمه خلقت است و علت آن این است که که خدا مردم را
در انجام وظیفه شان امتحان کند. اما نکته مهم این است خدا امتحانی که می گیرد یکسان نیست حتی از یک انسان در دو حالت مختلف
امتحان یکسان نمی گیرد. مثلا در شب قدر عبادت بیشتری می طلبد تا در شب های عادی یا آن که پول بیشتری دارد انفاق بیشتری را از
او می طلبد لذا این ظلم نیست، چون امتحان ها یکسان نیست. پنجم خدا اختیار را از انسان ها نگرفته و نمی گیرد لذا دست ستمگران را
هم نمی بندد برای این که آن هم به اختیار خود ستم کرده و اراده خود را در دنیا عملی کند اگر خدا می خواست اختیار آدم ها را سلب کند،
سلب اختیار از شمر و ابن ملجم و قاتلان اسراییلی می شد. گاه باب رزق را خدا نمی بندد و ظالم می بندد. در روایات وارد شده کسی آمد
خدمت امام صادق (ع) و گفت مگر آیه نداریم که تؤتی الملک من تشاء... امام (ع) فرمودند: بلی. گفت: پس سلطنت بنی امیه چیست؟
امام (ع) فرمودند: اگر کسی لباس تو را بدزدد این لباس را خدا به او داده یا دزدیده؟ به عبارت دیگر هر کس هر چه در اختیار داشت دلیل
نمی شود که خدا به او داده است. لذا خدا از قدرت خلع نشده و همیشه "لایمکن الفرار من حکومتک" است، اما همان خدا اختیار به
انسان ها داده است.

ششم اگر ما به دلایلی خودمان رزقمان را محدود کنیم مانند اسراف، تنبلی، گناه، نادانی و ... مقصر خود هستیم. ما وظیفه داریم راه های
حلال بهتری را همواره برای کسب رزق پیدا کنیم، اگر پیدا نکردیم خدا مقصر نیست. هفتم در هر صورت وقتی رزق محدود شد علت خاص آن
کدام یک از اینهاست آیا امتحان خداست یا ظلم یک ظالم یا گناه خود ما این را نمی دانیم. علت کار خاص هر کس را امام زمان (عج) می داند
که لوح تقدیر ما را می داند و در شب قدر به ایشان عرضه می شود. او می داند هر کسی هر مورد خاصی چه مقدار خدا روزی به او مادی و
معنوی داده و چه مقدار خود، راه را بست یا ظالمی بسته که باید او هم بابت ظلم خود جواب پس دهد. هشتم آن که اگر ظالمی گناه کرد،
قضای خدا هست اما رضای خدا همیشه نیست؛ قضای خدا یعنی همان سلطه و حکومت خدا که همیشه دایر است و از بین نمی رود اما
هیچ گاه قضای خدا رضای او نیست مانند بچه ای که گرسنه می ماند و این مورد پسند او نیست.

موضوعات مرتبط: چرا اسلام؟چراشیعه؟ ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 13 ارديبهشت 1394برچسب:شبهه روزی، چرا فقیر داریم این قدر؟؟؟خدا رازق است پس چرا فقر؟؟؟؟شبهه فقر, | 19:39 | نویسنده : غلامرضا صادقی |

غزل زیبای عاشقانه

چندیست عاشقانه قلم می زند دلم

از ماجرای عشق تو دم میزند دلم

این را که مردمان ضربان نام کرده اند

دست خوشیست بر سر غم می زند دلم

روزی هزار بار ورق های کهنه را

مشتاق و بی قرار بهم می زند دلم

هرگاه به سبز خاطره های تو میرسم

انگار در بهشت قدم میزند دلم

نام تو از شبی که به رگ های من دوید

یک در میان برای خودم میزند دلم

یک شب به طعنه گفت چرا داد میزنی

اینقدر نگو دلم میزند دلم

حرفش ادامه داشت که بی اختیارمن

 گفتم عزیز من چه کنم می زند دلم

آرام برد گوش مرا روی سینه اش

دیدم چنین که اوست چه کم میزند دلم

دیدم در این قمار دل او برنده است

دیدم فقط به قدر عدم میزند دلم


موضوعات مرتبط: چرا اسلام؟چراشیعه؟ ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 29 فروردين 1394برچسب:عشق حجه حسن, | 22:58 | نویسنده : غلامرضا صادقی |

فیلم پورنو و راه ترک آن

باید عرض کنم با توجه به تحقیقاتی که داشته ام یکی از عوامل اصلی ابتلا به

انحرافات جنسی در بین نوجوانان و جوانان فیلم های پورنو یا همان فیلم هایی

است که شما آن را با عنوان فیلم های مستهجن یا سکسی می شناسید.

از دست انحرافات جنسی می توان به گناه کبیره زنا، لواط و خود ارضایی اشاره

کرد که نقش این فیلم ها در انحراف جوانان ما در مسیر این گناهان بی تاثیر نیست.


موضوعات مرتبط: چرا اسلام؟چراشیعه؟ ، ،
برچسب‌ها:

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 22 فروردين 1394برچسب:سکس،راهکار ترک سکسی، فیلم سکسی، دوری از فیلم پورنو، راهکار توبه از زنا و گناهان جنسی, | 23:53 | نویسنده : غلامرضا صادقی |

پاسخ به شبهه اهل سنت

شبهه:

آقایان اهل سنت معتقدند که لعن صحابه موجب کفرو حرام است...پس چرا شیعیان بعضی از صحابه را لعن میکنند؟؟؟

پاسخ:

نکته اول این که:

اگر لعن صحابه حرام و موجب کفر استف پس معاویه را نیز باید کافر دانست چرا که شخص معاویه حضرت علی را که

به اعتقاد اهل سنت و شیعیان جزء صحابه است را چهل سال لعن کرد.هم چنین سبب شد که پس از مرگش هفتاد

سال علی را لعن کنند.(منبع:ابن ابی الحدید، در شرح نهج البلاغه،ج4،ص56)

 

و نکته بعدی این که ما در مورد لعن صحابه و علی الخصوص سه خلیفه دلایلی داریم از جمله:

بنده به یکی از دلایل محکم اشاره میکنم:

اهل سنت در تاریخ نقل کرده اند که حضرت رسول (ص) لشگری را به ریاست اسامه ، برای حفاظت حدود شام مهیا

فرمود.ابوبکرو عمر هم حزء همان لشگر بودند.رسول خدا فرمود:

(لعن الله من تخلف عن جیش اسامه)

«خدا لعنت کند کسی را که از لشگر اسامه رو گرداند»

و ابوبکر و عمر به بهانه بیماری پیامبر نرفتند و از دستور ایشان تخلف کردند.پس لعن آن حضرت شامل حال ایشان می شود

و کسی را که حضرت لعن کند، شایسته و مستحق لعن مسلمانان است.(منبع:به شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،ج6،ص52)

 


موضوعات مرتبط: چرا اسلام؟چراشیعه؟ ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 22 فروردين 1394برچسب:لعن عمر،لعن صحابه،جایز بودن لعن، دلیل لعن خلیفه، موتمر علمای بغداد،لعنت الله, | 23:35 | نویسنده : غلامرضا صادقی |

دعا برای امام زمان(عج)

سلام

التماس دعا از پیشـگاه تمام مومـنان و مهدی یاوران عزیز تر از جانــم

عزیزان دلــم هـر هــفته سـه شـنبه با خوانـدن نماز امـام زمان (عج)

و دعای از ته دل برای ظهور این ابر مرد عدالت و منجی عالم بشـریت

دست در دست هم از پیشگاه پروردگار مـنان خواســتار این باشــیـم

که باقـی زمـان سیـاه غیبت را بر ما ببخـشاید و چشـمان گنهــکار را

بر دیده منور ایشان روشن نماید.اولین سه شنبه شروع سال از همه

مهمتر است یادمان نرود.

یا علی مدد-التماس دعا

الهم عجل لولیک الفرج......آمین

 

 

 

 

 


موضوعات مرتبط: چرا اسلام؟چراشیعه؟ ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : سه شنبه 4 فروردين 1394برچسب:حضرت مهدی ، نماز امام زمان، دعا برای ظهور، پهور, | 15:22 | نویسنده : غلامرضا صادقی |

گناه زنا در قرآن کریم

آیه 32-سوره اسراء:
-----------------------------------------------------
موضوع:گناه کبیره زنا (العیاذ بالله)
---------------------------------------------------
وَ لا تَقْرَبُوا الزِّنى إِنَّهُ کانَ فاحِشَةً وَ ساءَ سَبيلاً

ترجمه:

و نزدیک زنا نشوید که همانا آن معصیت قبیح و روشی پلید است .
----------------------------------------------------------------------------------
نکات:

نکته1:بعضی اوقات ما میگوییم مثلا یه ظرفی داخلش نفت وجود داره کبریت رو نباید داخل آن انداخت چون آتش میگیرد

اما بعضی اوقات میگوییم داخل ظرف بنزین وجود دارد کبریت رو حتی نزدیک آن هم نبر.در این ایه خداوند می فرمایند :

حتی به گناه زنا نزدیک نشوید چه برسد به آن که انجامش دهید.

نکته2:خداوند غریزه جنسی رو در بدن انسان قرار داده است و برای همین خود خداوند امر می دهد تا از آن بهره مند

شویم اما این غریزه باید از راه درست و تحت یک محیط زناشویی سالم ارضاء شود نه از راه غیر شرعی و حرام.

نکته3:در آیات دیگری هم هست که خداوند گناه کبیره زنا رو در کنار قتل آورده است که این بزرگی و زشتی این گناه را به اثبات میرساند.


موضوعات مرتبط: تفسیر موضوعی قرآن کریم ، ،
برچسب‌ها:

تاريخ : یک شنبه 5 بهمن 1393برچسب:گناه زنا، زنا و قتل، زنا در قرآن ، تفسیر موضوعی ، زنا, | 11:45 | نویسنده : غلامرضا صادقی |
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 10 صفحه بعد
.: Weblog Themes By SlideTheme :.